Specialisten
Specialisten omtrent Positieve Psychologie
  • Ad Bergsma is de auteur van de vijftien boeken over psychologische onderwerpen zoals geluk, onze hersenen, psychodiagnostiek en psychotherapie. Daarnaast maakt hij een psychologisch woordenboek, waarvan in 2010 een nieuwe versie is verschenen. In 1990 was hij afgestudeerd als psycholoog in Utrecht en heeft sindsdien over psychologische onderwerpen geschreven voor dagbladen, opiniebladen en vaktijdschriften. Bij uitgeverij Boom verschenen boeken over Gelukkig werken en Succesvol ouder worden. Op 10 mei 2011 is hij gepromoveerd op een proefschrift over geluk aan de Erasmus Universiteit. Hij werkt volgens de traditie van het streven naar het grootste geluk voor het grootste aantal. De naam van zijn persoonlijke site houdt hier dan ook verband mee: het 'grootste geluk'.
  • Barbara Fredrickson is een Amerikaanse professor in het departement van de psychologie aan de Universiteit van North Carolina in Chapel Hill. Fredrickson is een sociaal psycholoog die onderzoek doet naar emoties en positieve psychologie . Haar belangrijkste werk is verwant aan haar verbreden-and-build theorie van positieve emoties , wat suggereert dat positieve emoties leiden tot nieuwe, expansieve of verkennend gedrag, en dat, na verloop van tijd, deze acties leiden tot betekenisvolle, langdurige hulpbronnen zoals kennis en sociale relaties. Zij is de auteur van Positivity, een algemene audiëntie boek dat is gebaseerd op haar eigen onderzoek en dat van andere sociale wetenschappers.
  • Eduard Diener is een Amerikaanse psycholoog, hoogleraar en auteur. Hij is bekend om zijn onderzoek over de afgelopen vijfentwintig jaar naar geluk, de meting van welzijn, temperament en ,persoonlijke invloeden op het welzijn, inkomen en goed zijn en culturele invloeden op het welzijn. Voor zijn fundamentele onderzoek over het onderwerk, word Diener ook wel eens Dr. Geluk genoemd.
  • Jane Auke Walburg is de directeur van het Trimbos-instituut, het wetenschappelijke kennisinstituut voor de geestelijke gezondheid. Hij heeft ook het boek ‘Jong van geest geschreven, dat gaat over op een plezierige manier omgaan met ouder worden. Hij is een klinisch psycholoog en promoveerde aan de medische faculteit van de Universiteit van Amsterdam. Het verbeteren van levenskwaliteit is zijn levensdoel en werd hierom ook voorzitter van de Raad van Bestuur in het Trimbos-instituut.
  • Martin Seligman is één van de grondleggers van positieve psychologie. Martin Seligman heeft de positieve psychologie onder de belangstelling gebracht tijdens zijn voorzitterschap van de Amerikaanse Psychologische Associatie in 1998. Seligman is onder andere bekend van zijn onderzoek naar depressies en het aangeleerde hulpeloosheid-fenomeen.Volgens hem en Mihaly Csiksentmihalyi gaat positieve psychologie over 3 onderwerpen: Positieve ervaringen die mensen kunnen hebben, zoals geluk, hoop en liefde, positieve eigenschappen, zoals vitaliteit, doorzettingsvermogen en wijsheid en positieve instituties oftewel manieren waarop instellingen een positief verschil kunnen maken binnen de maatschappij.
  • Mihaly Csikszentmihalyi is een Hongaarse psychologie professor, die naar de Verenigde Staten emigreerde op 22-jarige leeftijd. Hij is het voormalige hoofd van de afdeling psychologie aan de Universiteit van Chicago en van de afdeling sociologie en antropologie aan Lake Forest College . Hij is bekend voor zijn werk in de studie van geluk en creativiteit , maar is vooral bekend als de architect van het begrip stroom en voor zijn jaren van onderzoek en het schrijven over het onderwerp. Hij is de auteur van vele boeken en meer dan 120 artikelen en hoofdstukken uit boeken.
  • Ruut Veenhoven studeerde sociologie en is ook werkzaam in de sociale psychologie en de sociale-seksuologie. Hij is een emeritus-hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in Nederland en een bijzonder hoogleraar op North-West University in Zuid-Afrika. Een huidige onderzoek van Ruut Veenhoven is de subjectieve kwaliteit van het leven. Major publications are: 'Conditions of happiness' (1984), 'Happiness in nations' (1993), 'The four qualities of life' (2000) and 'Greater happiness for a greater number: Is that possible and desirable?' Belangrijke publicaties zijn: 'Voorwaarden van geluk' (1984), 'Geluk in landen' (1993), 'De vier kwaliteiten van het leven' (2000) en 'Groot geluk voor een groter aantal: Is dat mogelijk en wenselijk?' (2010). (2010). Veenhoven also published on abortion, love, marriage and parenthood. Veenhoven publiceerde ook over abortus, liefde, huwelijk en ouderschap. Veenhoven is directeur van het World Database of Happiness en oprichter en redacteur van het Journal of Happiness Studies
  • Corey Keyes is een Amerikaanse socioloog en psycholoog . Hij staat bekend om zijn werk met de positieve psychologie . Momenteel doceert aan de Emory University in Georgia .
Specialisten omtrent Alcoholisme
  • Amy van Blitterswijk
  • Geert Everaert
  • Ilse Velghe
  • Nico van der Lely
  • Michael Sayette
  • Reinhout Wiers
Specialisten omtrent Depressie
  • Andrea L. Dunn
  • Birmaher
  • Dodge
  • Dr. Fernando Dimeo
  • E. Griez
  • Faraone
  • Goodman en Gotlib
  • Michael A. Babyak
  • Peter Salmon
  • Peter van Burken
  • Peter Van de Vliet
  • Trudy Dehue
  • Weissman